Mire van valóban szüksége egy vezetőnek, a vállalatnak, a vállalkozásnak?
A legtöbb vállalkozásnak jól bevált, szofisztikált eszközei vannak arra, hogy jelenlegi üzleti modelljét sikeresen megvalósítsa. Ha például egy komplex pénzügyi stratégiát kell megvalósítani, akkor könnyűszerrel tudnak ott és akkor beavatkozni a szervezet életébe, ahol és ahogy maximalizálhatják a működési hatékonyságot. De akkor miért tűnik ilyen nagy falatnak az, ha egy cég a jövőbeni sikeres működéséhez szükséges új üzleti modellen és az ügyfeleinek fontos értékkínálaton kell, hogy elgondolkodjon? Miért nincsenek erre nézve tutti-biztos eszközök és módszerek? Ebben a blogbejegyzésben az ilyen típusú üzleti stratégia és innovációs tevékenységhez szükséges eszköztárat szeretném bemutatni. Ezen eszközök segítenek minden vállalkozónak és cégvezetőnek rátalálni egy megfelelőbb üzleti modellre és hozzáadott értékkínálatra.
A legtöbb vállalat nagyszerűen képes jelenlegi üzleti modelljét megvalósítani. Amikor azonban ott a konkurencia nyomása, egy új, versenyhelyzetet jelentő technológia megjelenése, vagy a jelenlegi célcsoport apadása, akkor majdhogynem felkészületlenül érik ezen cégeket az innováció és stratégia témakörei. Szinte úgy fognak hozzá, mint egy sebész, akinek egy svájci bicskát adtak az operáció elvégzéséhez. Magyarán: nincs megfelelő eszköztár, ami egy ilyenfajta munka elkezdéséhez, lebonyolításához és sikeres kivitelezéséhez szükséges. Azon cégek, akik a jövőbeni üzleti modelljükhöz szeretnének támpontokat kapni, hogy fenntartható módon működhessen a vállalat, ill. megfelelő értéket kínálhassanak ügyfeleiknek is, jobban átgondolt eszközökkel kell, hogy éljenek a stratégiai célok sikeres megvalósítása érdekében.
Mi áll ma rendelkezésre, és miért érdemes ezen üzleti stratégiai és innováció eszközöket használni?
Mit is tekintünk valójában üzleti célú eszköznek? Egy kalapácsot? Egy app-et? Alex Osterwalder definíciója alapján:
’Az üzleti eszközök fogalmi keretek, melyeket kifejezetten arra találtak ki, hogy a vállalkozást, vállalatot irányító emberek egy konkrét (és behatárolt) üzleti problémát legyenek képesek megoldani, valós környezetben. A legjobb eszközök koncepcionálisan szilárdak, egyszerűek, praktikusak, vizuálisak és felhasználóbarátak (user interface és user experience). Ezen jellemzők teszik őket a valós piacokon alkalmazhatóvá és pont emiatt nagy a valószínűsége, hogy a döntéshozók használni is fogják őket.’
Az üzleti gondolkodáshoz (stratégiához) szükséges eszközök kétféleképpen segítenek elébe menni a komplex kihívásoknak: strukturált módszertant és egy közös nyelvezetet kínálnak.
- Strukturált módszertan: a stratégia alkotásáról szóló beszélgetéseknek megfelelő keretet biztosítanak az eszközök, hogy egy adott probléma összes fontos aspektusa le legyen fedve. Értelmesen rendszerezik az információkat és priorizálják a munkát.
- Közös nyelvezet: az eszközök a szervezeten belüli különböző csapatokat összehozzák és egy vizuálisan is látható koncepció mentén kezdenek el ezen csapatok beszélgetni. Egy-egy komplex elképzelést így egészen tisztán – vizuálisan – lehet látni.
A megfelelő eszközökkel ‘felszerelkezett’ stratégák képesek a legbonyolultabb üzleti kihívásokat is átlátni és egy olyan szervezetet létrehozni, amely hosszú távon képes a fennmaradásra és a versenyre. Mára egyértelműen van egy látható rés aközött, hogy egy adott cég milyen eszközöket alkalmaz jelenlegi üzleti modellje megvalósítására és milyen eszközei vannak a jövőbeni sikerek bebiztosítására, azaz a további növekedéshez.
Megfelelő üzleti stratégia és innováció eszközökre van szükség a versenyképes vállalkozás megtervezéséhez és a fenntartható növekedéshez.
Számos nagyszerű eszköz segítette eddig is a stratégiai gondolkodást, az üzletfejlesztést. Itt van például Michael Porter 5 tényezős modellje, amely segített az adott iparágat elemezni. Mára azonban egyre nehezebb beskatulyázni egy-egy céget az iparág alapján, amiben ténykedik (nézzük meg pl. az Apple-t, aki egyszerre van ott a zene, a hardware és a szoftver piacokon). Az Értéklánc elmélet egy másik jó eszköz volt, elsősorban a termelő/gyártó vállalatok számára. Ez azonban nem sokat segít a szolgáltató-szektorban tevékenykedőknek, mint a bankok, a szórakoztatóipari cégek, a technológiai vállalkozások vagy a gyógyszeriparnak. E két példaeszköz egy-egy konkrét célnak nagyon jól megfelelt, azonban nem segítenek a jövő üzleti ‘hajtóműveit’ megtervezni.
A Strategyzer által megalkotott üzleti modell vászon és számos egyéb eszköz azonban segít abban, hogy olyan stratégiai eszközöket használjunk, melyek a vállalati stratégiát, az üzleti designt és innovációt segítik kézzelfoghatóbbá tenni a vezetőknek és csapataiknak. Ezen eszközökre talán legegyszerűbb moduláris rendszerben gondolni, melyek egymásra épülnek és alkotnak egy egészet. Az alábbi eszközök mind egy-egy üzleti problémát hivatottak megoldani.
Miből áll a stratégiai szerszámosláda? Integrált eszközök komplex problémákra.
- InnoSurvey: az innováció arról szól, hogy miként tudjuk megérteni a jelenlegi és jövőben várható piaci trendeket, ill. az ehhez fontos vállalaton belüli kapacitásokat, hogy versenyelőnyre tegyünk szert. Hogyan tudjuk saját piacunkat növelni, miközben a profitunk is nő – mindezt fenntartható módon? A változás egyre gyorsabban történik, ezért fontos, hogy felmérjük a jelenlegi helyzetünket és megfelelő döntéseket hozzunk. Az InnoSurvey egy elemző-keret, amely segít megérteni a cég jelenlegi helyzetét és képességeit mélyinterjúk és kérdőívek alapján (a már jól ismert 360 fokos értékelőhöz hasonló módon, csak itt nem egy embert, hanem a céget és a csapatot nézzük).
- Az üzleti modell környezete: leírja a környezetet, amelyben megtervezed az üzleti modelledet
- Az üzleti modell vászon adja a tervrajzodat, amely alapján értéket teremtesz vállalkozásod számára.
- Az értékkínálat vászon világosan leírja, hogy miként kreálsz értéket vásárlóid számára
- A teszt-kártyák abban segítenek, hogy meghatározd, miként tudod a piacról való feltételezéseidet igazolni.
- A tanulság-kártyák a teszt-kártyák kiegészítői: segítenek a teszt során kinyert információkat megfelelő formába önteni.
- A folyamatok előrehaladásához, ill. azok nyomonkövetéséhez találták ki a haladás-táblát, amelyen valamennyi hipotézisedet, teszt-kártyáidat és a tanulságok-kártyákat nyomonkövetheted.
Az igazán jó stratégiai eszközök erősebbé teszik a vállalatot és vezetőit.
Minél inkább tényekre alapuló módszereket alkalmazunk a cégen belül, annál nagyobb az esélye, hogy ezen eszközök valódi segítséget és megoldást kínálnak a felhasználóknak. Lehetsz cégvezető, vállalkozó, business coach: ezen eszköztár elsajátítása bizonyosan erősebbé teszi a céget, amely ezen eszközöket megfelelően használja. Így tudjuk a XXI. század vállalkozásait versenyképesebbé tenni.
Szeretnél többet tudni vállalkozásod vagy vállalatod számára? Keress meg minket (benedek@bbcoaching.hu vagy 06 30 251 1576) bátran, szívesen beszélgetünk a témáról magyarul vagy angolul is!
Neked még milyen eszközök jutnak eszedbe, amivel versenyképesebbé és fenntarthatóbbá tehetnénk a vállalkozásokat?