A személyes márka kialakítása (angolul ‘Personal Branding’) egy aránylag új, de annál felkapottabb fogalom a marketing világában. Nagyon egyszerűen megfogalmazva arról szól, hogy saját magunkat megfelelően pozícionáljuk hírnevünk és karrierünk érdekében.  Ennek segítségével kommunikálod saját készségeidet, személyiségedet és értékrended.

Régebben nárcisztikusnak látták ezt a fajta törekvését egy embernek, mára azonban ahhoz szükséges, hogy picit eltérj a többi életrajztól (és embertől).  Egyfajta ‘titkos szósz’.  Sajnos ma már nem a szüleink korát éljük, amikor egy munkahelyen 15-20 évig dolgozott valaki és nem volt szükség folyamatosan kitekintgetni másfelé az előremenetel és a nagyobb anyagi jólét elérése érdekében.  Itt arról van szó, hogy valaminek a szakértőjévé kell válnod és ezt (azt) kommunikálnod a külvilág felé.  A legfontosabb munkád saját márkád ‘vezetése’ és ez a mai online technológiával könnyen menedzselhető.  Használd a személyes márkád kialakítását arra, hogy saját hozzáadott értékedet növeld munkahelyeden.

Mindannyiunknak ugyanannyi esélye van saját márkánkat felépíteni és egyedinek lenni valamilyen módon.  Használd ki ezt az egyediséget arra, hogy magadhoz vonzd azokat az embereket, akiket a Te tudásod, terméked vagy szolgáltatásod érdekel.   A személyes márka nem csak a vállalkozását vezető vállalkozónak fontos, hanem mindenkinek, aki magát szeretné eladni (a szó jó értelmében, nem pedig 3 birkáért). személyes márka bb coaching

A személyes márkád felépítésével proaktívan irányíthatod saját karrieredet és azt, hogy hogyan tekintenek rád.  Segítségével a megfelelő munkák ‘találnak rád’, könnyebben előléptetnek és hozzád is a megfelelő emberek (és tőke) fog odavonzódni.

Miből áll a személyes márkázás? Praktikus tanácsok és kérdések magadnak

  1. Építsd ki a bázisodat.  Ha személyes márkát építesz, szükséged lesz egy honlapra, ami lényegében egyet fog jelenteni neveddel.  Szükséged lesz még közösségi médiafiókokra, amelyek hűen képviselik azt a márkát, aki te vagy.  Ezeken a csatornákon fogod hangodat hallatni.
  2. Azonosítsd azokat a dolgokat és erősségeidet, amelyek egyedivé tesznek (ha magadtól nem megy, kérj segítséget).  Gondold végig, hogy mi jellemez téged, és mi segített téged eddigi karriered során, hogy elérd, amit elértél.  Mi az, amit ‘mindenki’ mond rólad?
  3. Légy szakértője területednek.  Ha megvan a (szak)területed, akkor érdemes azt még jobban felturbózni és mindent megtanulni vele kapcsolatban.  Olvass, hallgass, taníts minél többet területeddel kapcsolatban!
  4. Oszd meg tudásodat másokkal.  Használj videókat, közösségi médiacsatornákat, blogolj online és offline.  Itt t.i. kiderül, hogy valóban értesz ahhoz, amiről beszélsz és további ismertségre tehetsz szert.
  5. Légy önmagad és találj rá saját stílusodra.  Nem kell mindig más után menni és mást utánozni.  Használd ki egyediségedet, hogy a számodra ideális ügyfélkört becsábítsd.  Gondolj kicsit a sokak által megvetett, de mindenki által fejből ismert Klapka György féle ‘Vámház krt. 9’ bugyutának tűnő, de nagyon erős márkát felépítő reklámjára.
  6. Azonosítsd azokat az értékeket, melyek számodra fontosak. Legyenek világos célkitűzéseid és egy kép, hogy mit szeretnél elérni.  Ez segít majd eldönteni, hogy mivel érdemes és szükséges foglalkoznod, hogy elérd céljaidat.
  7. Alkosd meg saját márkád személyiségét.  Ehhez három dologra lesz szükséged:

I. Érzelmi csáberőd: milyen a személyiséged, ami téged jellemez?  Itt lehet olyanokat mondani, hogy ‘fekete humorod van’, vagy ‘kényszeresen rendszerező vagy’.  Gondold át, szerinted miért választanak téged azok, akiknek segítesz?

II. Írd le magadat: ha márkádra gondolsz, ki vagy és miért szeretnek mások veled együtt dolgozni?

III. Azonosítsd a specialitásaidat: mit csinálsz, és mire kérnek téged mások, hogy csinálj nekik?

A személyes márka felépítése idő és energiaigényes, de megéri.  Ez az egyetlen dolog, ami végigkísérheti karrieredet és más nem veheti el tőled.  Ez a XXI. század vezetői készségeinek egyike, melynek segítségével másokkal tudathatod, hogy mit képviselsz.