Cselekvésorientált Team Coaching - Watson módszer
A coaching és team coaching mára egyre nagyobb népszerűségnek örvend a szervezetek körében. A ’jön majd egy okos ember és jól megmondja, hogy mit kellene csinálnunk’ kora lejárt, hiszen egy problémára adandó legjobb válasz, kivétel nélkül, mindig a probléma gazdájában ’lakik’ – így a coaching lényege is az, hogy a coach a megfelelő kérdésekkel és kimondásokkal kihozza a legjobb megoldást ügyfeleiből. A team coaching lényege abban rejlik, hogy egy csapat saját (közös) témáin és ’elakadásain’ dolgozhat egy team coach külsős rálátásával, aki a csapat (team) egyéneire, és a köztük lévő dinamikára, kapcsolódásokra hívja fel a figyelmet és gondolkodtatja el a csapatot, az egyéneket.
A cselekvésorientált team coaching ehhez képest még eggyel tovább ’megy’: a csapat tagjai egy olyan elfogadó, biztonságos térben dolgozhatnak pszichodramatikus elemekkel, melyben helyzetek, kapcsolatok és kapcsolódások életre-kelnek, jól láthatóan kifejeződnek mind a témagazda, mind a csapat egésze számára.
A Watson-féle cselekvésorientált team coaching eszköztára abban egyedi, hogy a kognitív, ’gondolkodós-beszélgetős’ módszerekkel ellentétben itt a legnagyobb hangsúly a cselekvésen van. Szinte bármilyen helyzetet és elakadást könnyen megjelenít, mely által a résztvevők sokkal gyorsabban rálátnak a problémájuk gyökerére – és így természetesen a megoldást is gyorsabban megtalálják. Igen, persze: van azért kognitív gondolkodás és beszélgetés is, ami segít megérteni azt, amit az imént a csapat ábrázolt dramatikusan.
Team coachként nem találkoztam még olyan emberrel, aki ne illette volna elismerő szavakkal a Watson-os cselekvésorientált módszert, mert nagyon hamar jönnek az ’aha-élmények’ kinek-kinek a saját témájával kapcsolatban.
Belelépni valaki másnak a világába egy szerepcserével; látni önmagunkat tükör-technikával; belső hangot kapni a csoporttagoktól egy adott helyzetre; látni, hogy milyen erőforrásaim vannak egy helyzetben (melyben sokszor eszünkbe sem jut, hogy ’jé, tényleg: erre is tudnék támaszkodni!’); vagy szimplán szembesülni valamivel, ami visszatart engem valaminek az elérésében, csinálásában: mind olyan eszközök, mely révén a cselekvésorientált team coaching módszertant a résztvevők hamar megszeretik. Bevonódnak, és a dramatikus elemeknek köszönhetően képesek látni a helyzetet, az embert vagy egy elvontabb kapcsolatot, fogalmat is, mert megjelent és ott van előttük a ’színpadon’.
Az egész módszertan rettentő spontán és kreatív – és talán pont ez az, ami szinte minden résztvevőt arra inspirál, hogy merje kifejezni önmagát, vagy épp jelentse ő a ’befeszülést’, a ’nagyravágyást’, a ’bátorságot’ vagy a ’motivációt’ egy másik ember helyzetében ’segéd-én’-ként. Fura fogalmak, igaz? Szerencsére a team coaching alkalmak során mindez nagyon hamar természetessé válik a résztvevők számára.
A Watson-os cselekvésorientált módszertan, ahogy a fenti bevezetőből is látszik, nagyon sokrétű, sokszínű és gazdag ’koffer’. Az a csapat – team – amelyik bevállalja ezt a fajta önismereti munkát, nagy jutalomnak néz elébe: egymáshoz való kapcsolataikat jobbá tehetik; kapcsolódásaikat egymáshoz és témáikhoz világosan láthatják; és egyénként jobb teljesítményt fognak tudni nyújtani a csapaton belül az önismereti munkának köszönhetően (ezzel javítva a csapat teljesítményét is).
„Ne az embereken belül keressék a bajt, hanem az emberek között!” – Feldmár András
„A csoport zavarainak kezelésére szolgál, feladata kettős: szolgálnia kell a csoport egészét éppúgy, mint az egyes csoporttagok érdekeit.” - Jacob L. Moreno
Célunk, hogy a Watson féle cselekvésorientált team coach munkája által a csapat képes legyen
- Megújulni, új elképzeléseket kialakítani
- Bízni egy elképzelt, közösen kialakított jövőben
- Megfogalmazni, mi a cél, amiért minden csoporttag szívesen tesz
- Cselekvővé válni a terveik szerint
- Új kapcsolati kultúrát kialakítani
- Új működési módot megteremteni és fenntartani
A csapat tagjai képesek legyenek:
- Új képességeket, motivációt felépíteni
- Új érzeteket kialakítani, élvezni az új élményeket
- Új kapcsolati minőséget építeni
- Önbecsülést, erőforrásokat erősíteni
- Alakítani, fejleszteni a csoport életét
