Célcsoport workshop coachoknak és segítő-foglalkozású szakembereknek
Mit jelent, hogy ‘értékkínálat’?
Az angol Value Proposition Design szavakat magyarra ‘értékkínálat’-ként szokták fordítani, ami sajnos nem feltétlenül könnyen érthető. A lényege azonban az, hogy egy konkrét célcsoport számára alakítunk ki valamilyen szolgáltatást vagy terméket, ami számukra értékes, amiért fizetni hajlandóak. Valamit ami, számukra releváns, fontos és jelenleg nincs kiszolgálva.
Célcsoport: miért olyan fontos, hogy világos legyen, coachként ki(k)nek tudsz segíteni?
Az elmúlt 8+ évben a Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) által is elismert, akkreditált coachként segítettem számtalan ügyfélnek. Ezt az időszakot azonban megelőzte egy másik jónéhány év, ahol pályámat kezdtem: a reklámügynökségek marketinges világa, ahol több tucat márkát, szolgáltatást és terméket segítettem abban, hogy elérje saját célcsoportját. Volt, amelyiknek ez egész hatékonyan ‘ment’, de láttam számos olyan terméket és szolgáltatást, ahol nem ment minden, mint a karikacsapás bizonyos okok miatt. A legtöbb cég saját piacát demográfiai alapon határozza meg (a vágyott célcsoport életkora, lakóhelye, neme, családi státusza, stb.), ami egy ideig működik is, azonban jóval kevésbé hatékony, mint az, amikor ránézünk az adott emberek helyzetére és körülményeire, amelyben élnek, és aztán megpróbáljuk ebből fakadóan az igényeiket azonosítani, amelyekhez megoldást keresnek. Itt jön a képbe az értékkínálat, mint fogalom.
Az értékkínálat megtervezésével képessé válunk arra, hogy belehelyezkedjünk célcsoportunk életébe és jobban megértsük vágyaikat, problémáikat, elvégzendő feladataikat. Coaching szolgáltatások esetén lehet ilyen például az, hogy valaki több önbizalmat szeretne, vagy magabiztosabban akar mások előtt szerepelni, vagy esetleg hamarabb elnyerni mások bizalmát egy értékesítési folyamat során. Itt jösz Te, mint coach, és szolgáltatásaid (a coaching) képbe: ügyfeleid idejéért, pénzéért és figyelméért versenyzel coaching, mentoring vagy tanácsadói szolgáltatásoddal (esetleg egy számukra kifejlesztett termékeddel). Potenciális ügyfeleid számára rengeteg versenytársad van, akik nem is feltétlenül ‘a többi coach’: pl. self-help (önsegítő) könyvek, online tréningek, terápia, mentoring, stb lehet. Adott tehát a kérdés: miként leszel számukra Te releváns?
Mit fogunk csinálni az Értékkínálat tervezése során konzultáció és coaching segítségével?
Egy olyan, teljesen személyre szabott ‘csomagot’ kínálok a velem dolgozó coachoknak, amelynek eredménye, hogy kidolgozzuk az általad kitalált célcsoport számára azt az értékkínálatot, amelyre ők vágynak: tisztában leszel az elvégzendő feladataikkal, az elvárt és vágyott előnyökkel, és az általuk definiált, elkerülendő problémákkal, melyekre Te coachként tudsz reagálni úgy, hogy pont azzal a témakörrel foglalkozol, ami Nekik fontos. Az én hozzáadott értékem ebben a folyamatban az, hogy végig veled gondolkodom, és egyszerre vagyok tanácsadód, mentorod, gondolkodópartnered és coachod.
Miért dolgozz velem?
A módszert és ezt a fajta gondolkodást Alexander Osterwalder-nél tanultam, aki a nagysikerű Value Proposition Design és Business Model Generation könyveket írta. Nyilván saját gondolkodásom is közel áll ehhez a szemlélethez, ami miatt könnyen és hatékonyan tudom mindezt átadni ügyfeleimnek is.
Több mint 100 cégtulajdonossal, tanácsadóval, segítő foglalkozású szakemberrel és coach-csal dolgoztam együtt a legkülönbözőbb iparágakban és szegmensekben, akik így összességében egy nagyon széles célcsport ‘palettát’ tártak elém.
A Nemzetközi Coach Szövetség, az ICF által akkreditált PCC (Professional Certified Coach) coach vagyok, több mint 600 órányi egyéni és team coachinggal magam mögött. Rengetek coachnak segítettem saját profiluk kialakításában vagy finomhangolásában. Összességében 20 év tanácsadói tapasztalatom van a legkülönbözőbb iparágakban és szegmensekben. Coaching munkám során pedig coacholtam vezetőket, vállalkozókat és multinacionális szervezetek csapatvezetőit egyéni és team coachingban is.

Rólam mondták
Technikai részletek
- 3 x 3 óra közös munka, amikor feltárjuk és részleteiben megbeszéljük célcsoportod minden apró részletét
- előmunka, házifeladat, utógondozás is benne van a csomagban
- Zoom vagy Skype találkák kommunikációs csatornaként
- 90,000 Ft + Áfa díjazás (amelyet nagyjából az első két ügyfeled coaching díjából megkeresel, így hamar visszajön)
A velem való munkafolyamat három egyszerű lépésben foglalható össze:
1) Kiindulópont
A legtöbb coach és segítő foglalkozású szakember nagyon általánosan gondolkodik arról, hogy kivel szeretnének ügyfélként dolgozni.
‘Szeretnék karrier coachként segíteni…vagy azokkal foglalkozni, akik jobb munka-magánélet egyensúlyt szeretnének találni…esetleg stresszes helyzetben vannak…stb.’
A fenti célok ugyan jól hangzanak, mégis ‘üres’ nagy igazságok, amivel nehéz mit kezdeni, ha coachként piacot szeretnénk építeni magunknak. ‘Hogy érted, hogy ‘üres’?’ – kérdezheted most magadban. Nos, nehezen tudnék belekötni a fenti példa-célcsoportokba, mert rengeteg ember küzdd ezekkel (is), persze. Egységes, homogén célcsoportként azonban nem léteznek. Helyette ezen ‘nagy csoporton’ belül tudunk azonosítani több tucat (több száz?) kisebb ügyfélcsoportot, amelyek egyenként önálló igény-szettekkel bírnak, csak győzzük őket azonosítani: nagyon is jól körülírható, elvégzendő feladatok, elvárt örömök és elkerülendő problémáik, kellemetlen helyzeteik vannak saját életükben. Ezek azonosítása után pedig sokkal fókuszáltabban tudsz Te, mint coach segíteni nekik.

2) Változás a gondolkodásban: kik azok, akiknek segíthetnél?
A közös munkánk során fogom látni, hogy hogyan gondolkodsz, és fogok szólni, hogy milyen részletekre érdemes odafigyelned, amikor célcsoportod szemszögéből gondolkodsz. Fontos, hogy legyen valami téma, amihez személyesen tudsz viszonyulni. Ha ez nincs meg, coaching ajánlatod potenciális ügyfeleid számára ‘hideg’, érzés nélküli gondolatok lesznek, amihez nem tud majd senki sem igazán kapcsolódni – hiszen Te sem érzed igazán a magadénak, inkább csak bekínálod, ’hátha-alapon’. Mi az, amiben hitelesen és őszintén tudsz megnyilvánulni, mint téma? Ezt hamar megérzik az emberek, ha ilyet kínálsz, és rögtön érződik, hogy Te ennek a specialistája vagy, és nem egy generalista coach, aki ‘bárkit és bármit megcoachol’, mert pénzt akar vele keresni. A specialistának van valami személyes kötődése a témához. Légy specialista!
Ha elkezdesz külön-külön célcsoportokban gondolkodni, használva az értékkínálat gondolkodást, akkor sokkal hatékonyabban fogsz tudni bevonzani új ügyfeleket, mert magukra ismernek, és benned pedig felismerik azt az embert, aki megoldja problémájukat. Te pedig a munkádat is nagyobb szenvedéllyel és örömmel végzed így.

3) Rés-szegmensek és igényeik azonosítása
Amint sikerült beazonosítanunk jól körbehatárolható célcsoportokat, amelyek bőséges coaching bevételt generálhatnak számodra, úgy ezek igényei is könnyedén láthatóvá válnak, és könnyebb lesz őket kiszolgálnod. Kétségkívül ez a legizgalmasabb része a közös munkánknak, és olyan eredménye van, ami alapján végre azt érezheted, hogy ‘megvan’ az, akivel dolgozni szeretnél. Izgi, ugye?
…ja, és olyan weboldalad lesz, ami tele van valós ügyfél-életérzésekkel, ami alapján fel fognak hívni.
