Mire van valóban szüksége egy vezetőnek, a vállalatnak, a vállalkozásnak?

A legtöbb vállalkozásnak jól bevált, szofisztikált eszközei vannak arra, hogy jelenlegi üzleti modelljét sikeresen megvalósítsa. Ha például egy komplex pénzügyi stratégiát kell megvalósítani, akkor könnyűszerrel tudnak ott és akkor beavatkozni a szervezet életébe, ahol és ahogy maximalizálhatják a működési hatékonyságot.   De akkor miért tűnik ilyen nagy falatnak az, ha egy cég a jövőbeni sikeres működéséhez szükséges új üzleti modellen és az ügyfeleinek fontos értékkínálaton kell, hogy elgondolkodjon? Miért nincsenek erre nézve tutti-biztos eszközök és módszerek? Ebben a blogbejegyzésben az ilyen típusú üzleti stratégia és innovációs tevékenységhez szükséges eszköztárat szeretném bemutatni. Ezen eszközök segítenek minden vállalkozónak és cégvezetőnek rátalálni egy megfelelőbb üzleti modellre és hozzáadott értékkínálatra.Üzleti modell és innováció stratégia eszköztár

A legtöbb vállalat nagyszerűen képes jelenlegi üzleti modelljét megvalósítani. Amikor azonban ott a konkurencia nyomása, egy új, versenyhelyzetet jelentő technológia megjelenése, vagy a jelenlegi célcsoport apadása, akkor majdhogynem felkészületlenül érik ezen cégeket az innováció és stratégia témakörei. Szinte úgy fognak hozzá, mint egy sebész, akinek egy svájci bicskát adtak az operáció elvégzéséhez. Magyarán: nincs megfelelő eszköztár, ami egy ilyenfajta munka elkezdéséhez, lebonyolításához és sikeres kivitelezéséhez szükséges. Azon cégek, akik a jövőbeni üzleti modelljükhöz szeretnének támpontokat kapni, hogy fenntartható módon működhessen a vállalat, ill. megfelelő értéket kínálhassanak ügyfeleiknek is, jobban átgondolt eszközökkel kell, hogy éljenek a stratégiai célok sikeres megvalósítása érdekében.

Mi áll ma rendelkezésre, és miért érdemes ezen üzleti stratégiai és innováció eszközöket használni?

Mit is tekintünk valójában üzleti célú eszköznek? Egy kalapácsot? Egy app-et? Alex Osterwalder definíciója alapján:

’Az üzleti eszközök fogalmi keretek, melyeket kifejezetten arra találtak ki, hogy a vállalkozást, vállalatot irányító emberek egy konkrét (és behatárolt) üzleti problémát legyenek képesek megoldani, valós környezetben. A legjobb eszközök koncepcionálisan szilárdak, egyszerűek, praktikusak, vizuálisak és felhasználóbarátak (user interface és user experience). Ezen jellemzők teszik őket a valós piacokon alkalmazhatóvá és pont emiatt nagy a valószínűsége, hogy a döntéshozók használni is fogják őket.’

Az üzleti gondolkodáshoz (stratégiához) szükséges eszközök kétféleképpen segítenek elébe menni a komplex kihívásoknak: strukturált módszertant és egy közös nyelvezetet kínálnak.

  • Strukturált módszertan: a stratégia alkotásáról szóló beszélgetéseknek megfelelő keretet biztosítanak az eszközök, hogy egy adott probléma összes fontos aspektusa le legyen fedve. Értelmesen rendszerezik az információkat és priorizálják a munkát.
  • Közös nyelvezet: az eszközök a szervezeten belüli különböző csapatokat összehozzák és egy vizuálisan is látható koncepció mentén kezdenek el ezen csapatok beszélgetni. Egy-egy komplex elképzelést így egészen tisztán – vizuálisan – lehet látni.

A megfelelő eszközökkel ‘felszerelkezett’ stratégák képesek a legbonyolultabb üzleti kihívásokat is átlátni és egy olyan szervezetet létrehozni, amely hosszú távon képes a fennmaradásra és a versenyre. Mára egyértelműen van egy látható rés aközött, hogy egy adott cég milyen eszközöket alkalmaz jelenlegi üzleti modellje megvalósítására és milyen eszközei vannak a jövőbeni sikerek bebiztosítására, azaz a további növekedéshez.

Megfelelő üzleti stratégia és innováció eszközökre van szükség a versenyképes vállalkozás megtervezéséhez és a fenntartható növekedéshez.

Számos nagyszerű eszköz segítette eddig is a stratégiai gondolkodást, az üzletfejlesztést. Itt van például Michael Porter 5 tényezős modellje, amely segített az adott iparágat elemezni. Mára azonban egyre nehezebb beskatulyázni egy-egy céget az iparág alapján, amiben ténykedik (nézzük meg pl. az Apple-t, aki egyszerre van ott a zene, a hardware és a szoftver piacokon). Az Értéklánc elmélet egy másik jó eszköz volt, elsősorban a termelő/gyártó vállalatok számára. Ez azonban nem sokat segít a szolgáltató-szektorban tevékenykedőknek, mint a bankok, a szórakoztatóipari cégek, a technológiai vállalkozások vagy a gyógyszeriparnak. E két példaeszköz egy-egy konkrét célnak nagyon jól megfelelt, azonban nem segítenek a jövő üzleti ‘hajtóműveit’ megtervezni.

A Strategyzer által megalkotott üzleti modell vászon és számos egyéb eszköz azonban segít abban, hogy olyan stratégiai eszközöket használjunk, melyek a vállalati stratégiát, az üzleti designt és innovációt segítik kézzelfoghatóbbá tenni a vezetőknek és csapataiknak. Ezen eszközökre talán legegyszerűbb moduláris rendszerben gondolni, melyek egymásra épülnek és alkotnak egy egészet. Az alábbi eszközök mind egy-egy üzleti problémát hivatottak megoldani.

Miből áll a stratégiai szerszámosláda? Integrált eszközök komplex problémákra.

  • InnoSurvey: az innováció arról szól, hogy miként tudjuk megérteni a jelenlegi és jövőben várható piaci trendeket, ill. az ehhez fontos vállalaton belüli kapacitásokat, hogy versenyelőnyre tegyünk szert. Hogyan tudjuk saját piacunkat növelni, miközben a profitunk is nő – mindezt fenntartható módon? A változás egyre gyorsabban történik, ezért fontos, hogy felmérjük a jelenlegi helyzetünket és megfelelő döntéseket hozzunk. Az InnoSurvey egy elemző-keret, amely segít megérteni a cég jelenlegi helyzetét és képességeit mélyinterjúk és kérdőívek alapján (a már jól ismert 360 fokos értékelőhöz hasonló módon, csak itt nem egy embert, hanem a céget és a csapatot nézzük).
  • Az üzleti modell környezete: leírja a környezetet, amelyben megtervezed az üzleti modelledet
  • Az üzleti modell vászon adja a tervrajzodat, amely alapján értéket teremtesz vállalkozásod számára.
  • Az értékkínálat vászon világosan leírja, hogy miként kreálsz értéket vásárlóid számára
  • A teszt-kártyák abban segítenek, hogy meghatározd, miként tudod a piacról való feltételezéseidet igazolni.
  • A tanulság-kártyák a teszt-kártyák kiegészítői: segítenek a teszt során kinyert információkat megfelelő formába önteni.
  • A folyamatok előrehaladásához, ill. azok nyomonkövetéséhez találták ki a haladás-táblát, amelyen valamennyi hipotézisedet, teszt-kártyáidat és a tanulságok-kártyákat nyomonkövetheted.

Az igazán jó stratégiai eszközök erősebbé teszik a vállalatot és vezetőit.

Minél inkább tényekre alapuló módszereket alkalmazunk a cégen belül, annál nagyobb az esélye, hogy ezen eszközök valódi segítséget és megoldást kínálnak a felhasználóknak. Lehetsz cégvezető, vállalkozó, business coach: ezen eszköztár elsajátítása bizonyosan erősebbé teszi a céget, amely ezen eszközöket megfelelően használja. Így tudjuk a XXI. század vállalkozásait versenyképesebbé tenni.

Szeretnél többet tudni vállalkozásod vagy vállalatod számára? Keress meg minket (benedek@bbcoaching.hu vagy 06 30 251 1576) bátran, szívesen beszélgetünk a témáról magyarul vagy angolul is!

Neked még milyen eszközök jutnak eszedbe, amivel versenyképesebbé és fenntarthatóbbá tehetnénk a vállalkozásokat?